Transmurale communicatie & kwaliteit
Communicatie & kwaliteit is een belangrijk hulpmiddel bij het informeren en verbinden van samenwerkende (transmurale) partijen en stakeholders. MCC Omnes communiceert met én over transmurale zorg en streeft er zodoende naar om partijen te verbinden, onderlinge afspraken te maken en samen te leren en verbeteren.
Hiervoor heeft MCC Omnes de volgende tools ter beschikking:
- Infographics
- ZuydWester|Nieuws
- Tools transmurale samenwerking: Zorgvinder, Smoelenboek, Denktank en intervisie
- Werkafspraken-app en Regionale Transmurale Werkafspraken (RTA)
- Transmuraal Incident Melden (TIM)
Ook social media als Linkedin en onze website worden gebruikt om de achterban te bereiken.
Onderstaand volgt een toelichting per onderdeel.
Infographics
Steeds meer wordt ter ondersteuning van de communicatieboodschap gebruik gemaakt van infographics. Hiermee kan complexe informatie, die zowel cijfer-, procesmatige, ontwikkelingen of een complexe dataset (of een combinatie hiervan) bevat, zoveel mogelijk op een aantrekkelijke manier visueel worden weergegeven. Een infographic verbeeldt daarmee wat je moeilijk in (alleen) tekst kunt vatten. De meesten van ons zijn bovendien visueel ingesteld.In 2023 is wederom een aantal projecten gecommuniceerd met ondersteuning van een infographic:
- Integrale labdiagnostiek: de visualisatie van de ontwikkeling van een unieke en complete visie op integrale diagnostiek, waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van laboratoriumgegevens. Sleutelwoorden: toegankelijk voor patiënt, huisarts en specialist, lijnloos, patiëntvriendelijk, met maximale inzet op kwaliteit, snelheid, doelmatigheid, veiligheid en duurzaamheid.
- MCC Omnes het hele jaar rond (jaarverslag 2022)
- Triageprotocol poliklinische verwijzingen cardiologie Anders Beter Centrum: een overzicht van de essentiële criteria die helpen bij het efficiënt doorverwijzen van patiënten.
ZuydWester|Nieuws
ZuydWester|Nieuws is de digitale nieuwsbrief voor de samenwerkende professionals in samenwerking met HACo West, Meditta WM, Zuyderland en andere partners in de regio. Door alle berichten met actualiteiten en informatie over scholing samen te brengen in een twee keer per maand verschijnende digitale nieuwsbrief, wordt geprobeerd de eerder zeer omvangrijke e-mailstroom naar de huisartsen te minimaliseren en te kanaliseren. Onderdeel is de rubriek Belangrijkste Nieuws & Agenda, waardoor de lezer in één oogopslag ziet wat hij of zij ‘moet’ lezen, mocht er geen tijd zijn voor de hele nieuwsbrief, en dan toch ‘bijgepraat’ te zijn.
Daarnaast wordt de ZuydWester steeds meer een platform voor (zorg)partners in de regio en daarbuiten om huisartsen en overige betrokkenen te bereiken, te informeren en te verbinden.
Lezersonderzoek 2023
In mei is er een lezersonderzoek gehouden. Het aantal reacties stond weliswaar niet in verhouding met het aantal abonnees (ruim 1.000), maar was wat betreft mening en waardering heel eenduidig: 94% leest de ZuydWester en waardeert deze met een 4,1 (uit 5). De ervaringen en statistieken leren bovendien dat de nieuwsbrief zijn doel bereikt: e-mailstroom is gereduceerd tot het hoogstnodige; de rubriek ‘Belangrijkste Nieuws en Agenda’ wordt het vaakst gelezen.
Tools transmurale samenwerking
ZorgVinder
ZorgVinder is een digitale kaart die het zorgaanbod in de regio’s Westelijke Mijnstreek en Midden-Limburg weergeeft, en is een handig en snel bereikbaar hulpmiddel voor met name huisartsen en Praktijk Ondersteuners (POH's) om passende zorg in voor de patiënt te vinden.In 2023 is er vooral gewerkt aan het deel Geestelijke zorg: ZorgVinder is gevuld met GGZ-organisaties in Westelijke Mijnstreekregio en Midden-Limburg. Daarnaast zijn de databestanden van MCC Omnes en MCC MiLo aan elkaar gekoppeld, waardoor het aanbod van beide regio’s op beide kaarten zichtbaar is.
MCC Omnes werkt samen met Meditta en MCC MiLo om de kaart up-to-date te houden. Daarnaast is inmiddels HOZL als partner aangesloten, naast al eerder de regio Noord-Limburg (PX Zorg). Er ligt een ambitie om uit te breiden met medisch specialisten.
Vervolgstappen/ambities voor 2024:
- uitbreiding met zorgaanbieders uit de somatiek en het sociaal domein.
- Een koppeling met de OZL-regio, waardoor het aanbod in het Zuyderland-adherentiegebied breed wordt weergegeven.
- Een nieuwe vormgeving met toepassingen om het gebruik van de kaart makkelijker te maken voor de doelgroep.
Smoelenboek
Het Smoelenboek is een afgeschermd onderdeel van de MCC Omnes werkafspraken-app die ondersteuning biedt bij het geven van een gezicht aan de samenwerking tussen de eerste- en de tweede lijn. Het Smoelenboek toont individuele zorgverleners én organisaties. Handig is de vermelding van (persoonlijke) e-mailadressen en telefoonnummers voor een snelle(re) bereikbaarheid. Het Smoelenboek is ook een waardevolle ondersteuning bij de BASIS-reizen.
Denktank
De MCC Omnes Denktank bestaat uit een groep van vijf huisartsen uit de Westelijke Mijnstreek. Samen met een directielid van MCC Omnes sparren en buigen ze zich over ideeën, suggesties en knelpunten op het gebied van zorg en de samenwerking met de tweede lijn, met als doel deze te verbeteren. Het is de bedoeling dat in 2024 ook medisch specialisten aansluiten, zodat er meer uitwisseling en kruisbestuiving ontstaat.
(Transmurale) intervisie
Intervisie is een vorm van onderwijs waarbij artsen in een vast groepje onderling casuïstiek bespreken die voor alle deelnemers interessant en leerzaam is. Om beurt brengt iemand een casus in die uitgebreid wordt geanalyseerd zodat er leerpunten uit kunnen worden gehaald. Een intervisor begeleidt de bijeenkomst. Er kunnen verschillende onderwerpen worden aangedragen, zoals werk-privé balans, samenwerking tussen de huisartsen en het ziekenhuis, disfunctionerende collega’s, werkdruk, personeelsproblemen of een klacht van een patiënt.
Het voordeel van transmurale intervisie is dat een probleem van verschillende kanten benaderd kan worden: vanuit de eerste en tweede lijn. Het helpt ook om de samenwerking tussen de eerste en tweede lijn te verbeteren. Bovendien heeft het voor alle artsen meerwaarde als er een mogelijkheid is om veilig te kunnen reflecteren op het eigen handelen en dat van een ander.
In 2023 zijn drie groepen bestaande uit huisartsen en medisch specialisten gestart, die elk vier keer per jaar bij elkaar komen.
Werkafspraken-app en regionale transmurale afspraken (RTA)
Werkafspraken-app
De 'werkafspraken-app is een door MCC Omnes gratis beschikbaar gestelde (Android en iOS) mobiele app die applicaties bevat die ondersteunend zijn voor de transmurale zorg:
- Regionale Transmurale Werkafspraken (RTA)
- Smoelenboek (zorgprofessionals in de regio)
- ZorgVinder (zorgaanbieders in de regio)
- Mijn Scholing (scholingen, zoals DTO en FTO)
- Nieuwsarchief (nieuwsberichten en ZuydWester|Nieuws)
Gebruikers met een (gratis) account vinden gepersonaliseerde informatie. De informatie die in de app ter beschikking is, is overigens ook te vinden op de MCC Omnes website.
Verbeteringen
In 2023 is er in de app een aantal verbeteringen gerealiseerd:
- Implementatie van een kwaliteitsmanagement systeem met behulp van een documentbeheersysteem.
- Lancering van de Zorgvinder kaart voor aanbieders GGZ. De inrichting vond plaats in nauwe samenwerking met MCC Milo (Midden-Limburg). Projectleiding ligt bij MCC Omnes.
Regionale Transmurale Werkafspraken (RTA)
MCC Omnes bevordert en ondersteunt het maken van regionale (werk)afspraken tussen huisartsen en specialisten en de implementatie daarvan.
RTA's zijn veelal gebaseerd op landelijke (NHG) standaarden, (bijv. CBO) richtlijnen of Landelijke Transmurale Afspraken (LTA). Kenmerk van de RTA is dat zij doorgesproken zijn met de regionale huisartsen en specialisten.
Idealiter staat in de afspraak wat de huisarts zelf doet, wat de waarde en interpretatie is van aanvullend onderzoek, wanneer en waarom verwijzing zinvol is, wanneer terugverwijzing met welke controles door wie gewenst is, en welke logistieke weg gevolgd dient te worden. Er kunnen ook farmacotherapeutische afspraken in vastgelegd worden.
2023: cijfers en resultaten
Om de werkafspraken (documenten) beter te kunnen beheren, is het proces efficiënter ingericht. Ook is de beveiliging van de systemen verbeterd, óók ter bescherming van het intellectuele eigendom. Dat betekent dat de werkafspraken nog uitsluitend toegankelijk werden na inloggen: met ingang van mei 2023 konden huisartsen, praktijkassistenten, POH en andere belanghebbenden, de werkafspraken met een (gratis) account raadplegen.
Covid en nieuwe rubrieken
Ook zijn alle werkafspraken en procedures rondom covid gescreend en gearchiveerd. Dat maakt dat het tijdens de pandemie speciaal hiervoor ingerichte gedeelte van app en website niet meer zichtbaar is. Actuele nog relevante documenten rondom covid zijn, met andere procedures rondom virus- en bacteriële infecties te vinden in een nieuw deel.
Een andere nieuwe rubriek is Sociaal domein: de huisarts krijgt steeds vaker te maken met problematiek waarvoor hulp is te vinden in het sociale domein.
Nieuwe werkafspraken
De volgende nieuwe werkafspraken zijn toegevoegd:
- Aanvraaggedrag diagnostiek beïnvloeden (Best Practice)
- Triageprotocol poliklinische verwijzingen Cardiologie
- Vastleggen van uitkomsten van gesprekken over proactieve zorgplanning
- Zorgpad Kleine traumatologie
- 'Mijnstreek Beweegt': overzicht van het aanbod
- Scholing 'Bloedafname' voor praktijkassistentes
- Start Schuldvrij: flyer van het Jongerenloket gemeente Sittard-Geleen
- Signalenkaart LVB: herkennen van mensen met een licht verstandelijke beperking
- Covid: handel conform NHG
- Euthanasie en de samenwerking met de apotheek
- Ouderenzorg 8.0: tijdelijke interventie voor ouderen
Nieuwe afspraken en procedures worden in de ZuydWester|Nieuws gecommuniceerd. Daarnaast vormen ze input voor Ochtendspitsvragen. Andersom kan het DTO aanleiding zijn om nieuwe werkafspraken te maken of reeds bestaande werkafspraken aan te passen.
2024
Het komende jaar staat in het teken van een intensievere samenwerking met Meditta en met Huisartsen Oostelijk Zuid-Limburg (HOZL). Gezocht wordt naar het behalen van meer efficiency op het beheer van gezamenlijke regionale werkafspraken.
Transmuraal Incident Melden
In de zorg naar onze patiënten in de keten gaat wel eens wat mis. Om daarvan te leren is het Transmuraal Incidenten Melden via MCC Omnes ingevoerd. Via het daarvoor bestemde meldformulier op de website kunnen zorgverleners (huisartsen en apothekers) melding maken van patiëntgerelateerde (bijna)incidenten, niet volgens afspraak verlopen procedures en aspecten van organisatorische aard, onduidelijkheden en verbetersuggesties.De meldingen worden (anoniem) door de RVE transmuraal met de vakgroepen van Zuyderland, respectievelijk de apothekers(organisaties) besproken. Uitkomsten worden teruggekoppeld naar de melder en besproken middels korte artikelen ZuydWester|Nieuws.
Daarnaast konden er tot 2024 tips en (verbeter)suggesties worden gemeld via een speciaal daarvoor bestemd e-mailadres (zie hierna: Meldpunt).
Analyse en verbeteren
MCC Omnes gebruikt de meldingen als input voor analyse en verbeteren van de zorg en de samenwerking tussen huisarts - medisch specialist/ziekenhuis en die tussen de huisarts-apotheker. Het is de bedoeling om het Transmuraal Incident Melden verder uit te breiden in de keten en naar Mijnstreekniveau.
Aantallen en onderwerpen 2023
TIM meldingen (meldformulier website)
In 2023 zijn er twintig kwesties gemeld via het formulier op de MCC Omnes-website. Zestien gingen er over de samenwerking huisarts-Zuyderland; twee over de samenwerking huisarts-apotheker.
Vier meldingen werden door de melders gekwalificeerd als Risico (Zeer) hoog; elf als (Zeer) laag.
De afgelopen vijf jaar is het aantal meldingen geleidelijk afgenomen.
Opvallend is dat het aantal meldingen over de samenwerking tussen de huisarts en Zuyderland toenam en het aantal over de samenwerking huisarts-apotheker juist afnam.
Meldpunt
Het meldpunt van MCC Omnes is in 2014 ingesteld naar aanleiding van een BASIS-reis: naast het TIM-formulier een e-mailadres waar huisartsen 'ergernissen' kunnen melden en suggesties of verbetervoorstellen kunnen doen. De casus wordt dan bij de betreffende afdeling of vakgroep besproken en kunnen leiden tot het opnieuw bekijken en aanpassen van processen en afspraken. De bedoeling van de meldingen is natuurlijk om de samenwerking en onderlinge communicatie zo prettig mogelijk te laten verlopen. Every failure is a treasure, en pluimen geven mag ook!
In 2023 hebben in totaal zestien verschillende huisartsen een of meerdere meldingen gemaakt. Het aantal meldingen varieert van één melding door een huisarts tot 24 meldingen door één huisarts. In totaal ging het om 41 meldingen.
Waarover wordt gemeld en wat levert dit op?
- De meeste meldingen gaan erover dat de huisarts zich eraan irriteert dat hij/zij door de ziekenhuisorganisatie of specialist wordt gevraagd om iets te regelen dat in de ogen van de huisarts ook door het ziekenhuis/behandelaar zelf kan worden gedaan. Verwijsbrieven t.b.v. de oncologiefysiotherapie en de GGZ zijn hier voorbeelden van. Er zowel binnen het ziekenhuis als ook via de ZuydWester gewezen op de landelijke spelregels en website inzake doorverwijzen. Onze casuïstiek uit de regio is hiervoor mede gebruikt.
- 'n Tweede 'ergernis' is dat de toegangstijden die in ZorgDomein staan niet altijd zouden kloppen. Ook hier is intensief met Zuyderland samengewerkt om enerzijds meer duidelijkheid over de spelregels te krijgen en anderzijds zijn er aan de Zuyderlandkant acties ondernomen om de tijden beter kloppend te maken.
- Een tweetal huisartsen maakte melding van de veranderde werkwijze bij kleine traumata. Zij merkten op dat het voor patiënten een achteruitgang is dat zij nu naar Heerlen moeten. In de ZuydWester is uitgelegd dat het om een tijdelijke situatie gaat en dat in 2024 de traumapoli ook in Sittard zal functioneren.
- Diverse huisartsen hebben gemeld dat uitslagen met groot effect voor de patiënt (met name vanuit medische beeldvorming) te snel op het Zuyderland portaal zichtbaar zijn waardoor de huisarts niet de kans krijgt om de patiënt hierover zelf te informeren. Een enkele melding was er rondom de teleurstelling dat een specialist niet de moeite had genomen om de huisarts te bellen over een wel zeer vervelende uitslag voor de patiënt. Tijdig communiceren blijft een aandachtspunt. In de ZuydWester is een oproep gedaan om meldingen te doen van uitslagen die te vroeg zichtbaar zouden zijn op het portaal zodat men vanuit Zuyderland zou kunnen onderzoeken of, en zo ja, waar het mogelijk misgaat. Op dit verzoek zijn echter geen nieuwe meldingen binnengekomen.
- Diagnostiek. Enkele meldingen gingen over het gewijzigde Cyberlabformulier. Ook was er het verzoek om referentiewaarden met een minder grote marge rood te laten kleuren om patiënten niet nodeloos ongerust te maken. Nadat een en ander was uitgezocht bleek dat het om instellingen aan de kant van Tetrahis ging.
- Verwijsafspraken die niet kloppen. Een enkele keer werden we er op geattendeerd dat verwijsafspraken niet zouden kloppen met de landelijke standaarden. Zo klopte de verwijzing naar het fertiliteitslab niet. Dankzij oplettende melders is een en ander gecorrigeerd.
- Meldingen vanuit Zuyderland. Specialisten en de ziekenhuisorganisatie weten het transmuraal meldpunt nog moeizaam te vinden. Slechts een melding kwam er vanuit de ziekenhuiskant naar MCC Omnes toe.
ZuydWester|Nieuws als communicatiekanaal
Meldingen die relevant kunnen zijn voor alle huisartsen worden in de regel geanonimiseerd met de aangebrachte verbeteracties in de ZuydWester geplaatst. Het is een gelegenheid om nog eens aandacht te vragen voor (landelijke) regels en op de spelregels die zijn afgesproken en waarop we elkaar mogen aanspreken. Het werkt tevens stimulerend voor het melden, zo hebben we gemerkt.In 2024 wordt gekeken naar een nieuwe laagdrempelige manier van melden in samenwerking met de partners.